تعداد بازدید : 4763
تاریخ ثبت : شنبه 28 تير 1393
متقاضیان تاسیس موزه (اعم از خصوصی و مشارکتی) ، لازم است مراحل مربوط به طرح محتوایی موزه را مطالعه و طرحهای خود را در قالب تعیین شده زیر به گروه حفاظت از آثار فرهنگی تاریخی منقول واقع در خیابان ابن سینا - میدان شهشهان (تلفن 4488068) تحویل نمایند.
در ادامـه برخی تعاریف و مراحل تکمیل طرح محتوایی ارائه شده است :
برنامه ریزی موزه ای چنین تعریف می شود : مطالعه و بررسی برای ایجاد تجهیزات حفاظت و انتقال پیام فرهنگ مادی ، توسط کلیه تدابیری که یک موزه را به حد کفایت کاربردی خود می رساند.
وظایف مــوزه ها : - مکانی برای حفاظت آثار تاریخی ـ هنری ( مطالعه ـ پژوهش ـ دسته بندی آثار ) - نقش آموزشی - گذران اوقات فراغت شهروندان - جلب گردشگران داخلی و خارجی و کسب درآمد برای کشور برنامه ریزی موزه ای شامل موارد ذیل می باشد : - تعیین اهداف کلان و بلند مدت برای موزه - برنامه برای توسعه موزه در آینده - جایگیری موزه در مجموعه فرهنگی بزرگتر و تعامل با آن - مدیریت مالی - نیازهای تخصصی - طرح محتوایی - طرح حفاظتی موزه - طرح اطلاعاتی موزه - ارتباط موزه با موزه های دیگر (در کشور یا جهانی) مراحل هفتگانه تهیه طرح محتوایی موزه : 1- مشخص کردن موضوع موزه بر مبنای مطالعه و نیاز منطقه ـ مخاطب شناسی - انگیزه ما از ساخت این موزه چیست ؟ - ساخت این موزه کدام یک از معضلات اجتماعی را رفع می کند ؟ - مخاطبان ما از کدام قشر هستند ؟ - کدام یک از اهداف تعریف شده برای موزه ها بیشتر مد نظر ما می باشد ؟ تهیه طـرح تـوجیهی و تعییین عملکردهای موزه از طریق پژوهش : وضعیت منطقه به لحاظ حفاظت آثار نوع اقلیم و بوم شناسی موقعیت شهری و میزان مرکزیت مکان مورد نظر ـ دسترسی به موزه ویژگیهای جمعیت شناسی منطقه شامل اقوام و طوایف ـ آداب و سنن ـ آئینها و مراسم ـ پوشاک ـ طب سنتی ـ کشاورزی ـ حکایت های عامیانه و ... پتانسیلهای فرهنگی ـ تاریخی منطقه و ذکر تپه ها و سایت های باستانی (در صورت ارتباط با موضوع) 2- بررسی امکانات موجود (ساختمان ـ اعتبار ـ زمین ـ اشیاء) موقعیت مکانی موزه پیشنهادی به همراه نقشه های مورد نظر از محل جغرافیایی - در صورتیکه بنای تاریخی تغییر کاربری داده می شود شرح کامل ویژگیهای بنا - اطلاعات مربوط به اشیاء منتخب ، شامل تعداد انواع و ابعاد - عکس از ساختمان و اشیاء مربوطه 3- تهیه طرح فضایی و اتود اولیه ـ تهیه دیاگرام و نمودار روابط اجزاء مختلف و عملکردهای موزه طرح فیزیکی : 4- تهیه سناریو و گردش در موزه ـ طرح دارای جزئیات نمای سه بعدی و پلان 5- طریقه نمایش و انتخاب واسطه های نمایشی 6- برآورد امکانات مورد نیاز برای حصول به نتیجه و تطابق آن با مورد 7ـ بررسی و تحلیل نیازمندیهای کنونی و آینده پروژه مخاطب شناسی : - تحلیل آمار بازدید کنندگان و اطلاعات آماری سالیانه - تهیه پرسشنامه و آمارگیری دوره ای - تحلیل مطالعات مردم شناسان هدف : - شناخت بازدیدکنندگان دائمی موزه - هدف گیری بازدید کنندگان باالقوه و توسعه مخاطبان اطلاعات مورد نیاز در مبحث مخاطب شناسی : - سن ـ جنسیت ـ شغل و تحصیلات - زبان، مذهب و فرهنگ بومی - نیازهای آموزشی مخاطبان گروه های مخاطبان ـ ( به منظور برنامه ریزی های دائمی یا مقطعی موزه ) : - مردم منطقه - متخصصان و محققان - دانشجویان و دانش آموزان - هنرمندان - اقلیت های مذهبی - گروه های معلول جسمی - کودکان فضاهای مورد نیاز : - سالنهای نمایش دائمی - سالن نمایش موقت ( با سیستم قابل تغییر ) - نمایگاه برای آثار هنری معاصر - اتاق سمعی بصری یا معرفی - کارگاه و آزمایشگاه مرمت - اتاق خلاقیت ـ کودکان یا هنرمندان - کارگاه تولید ( قابل نمایش برای عموم ) - فروشگاه - محلی برای استراحت بازدید کنندگان - خزانه و اتاق قرنطینه - کتابخانه و اتاق محققان - بخش اداری - حفاظت الکترونیک - فروش بلیت - اتاق امانات و سرویس های بهداشتی ...
نویسنده : میراث فرهنگی کاشان
منبع : میراث فرهنگی کاشان
نام
ایمیل شما
پیام شما
تصویر امنیتی